Onze kennispartner

Stichting Time Design werkt samen met SPIN. SPIN is de afkorting van Stichting Planning Instituut Nederland een stichting die is opgericht in 2011 om de professionalisering van het vakgebied Planning & Scheduling in Nederland, en ver daarbuiten, te ondersteunen.

Stichting Planning Instituut Nederland

Met wie werken we verder samen?

Wendelien van Eerde is Associate Professor aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Haar onderzoek gaat vooral over timemanagementvaardigheden, uitstelgedrag, multitasking, tijdsdruk, deadlines en de rol van tijd in organisaties. Wendelien ondersteunt ons bij het opstellen van de vragenlijst en het uitwerken van modules over timemanagement.

Jan Francis-Smythe is arbeids- en organisatiepsycholoog en professor aan de Worcester Business School. Voor zover wij weten is zij de enige onderzoeker die zich bezig heeft gehouden met ‘tijdpersoonlijkheid’ en een ‘fit’ tussen ‘tijdpersoonlijkheid’ en tijd in organisaties. Daarnaast is zij ook een expert op het gebied van timemanagement. Jan helpt ons bij het samenstellen van de vragenlijst en bij de verbindingen tussen tijdstypes, timemanagement en tijd in beroepen.

Thomas Kantermann is chronobioloog en onderzoeker aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Hij houdt zich bezig met onderwerpen rondom de biologische klok, zoals chronotypes, slaap, social jetlag, ploegenwerk en het effect van licht op onze lichaam. ‘Een uitgeslapen samenleving’ – dat is zijn doel. Met zijn kennis en expertise helpt Thomas ons bij het opstellen van de vragenlijst en bij het ontwikkelen van ons projectmateriaal.

Bianca Boyer is psycholoog en onderzoeker aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UvA. Zij heeft een training ontworpen voor jongeren om hun planningsvaardigheden te verbeteren. Haar boek ‘Hoe plan ik mijn huiswerk?’ is (mede) een basis voor onze projectinhoud. Zij helpt ons bij het ontwerpen van modules en het vinden van de juiste taal om jongeren goed te kunnen bereiken.

Gerard Kerkhof is emeritus hoogleraar Psychofysiologie van de 24-uurs ritmiek en slaap aan de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UvA. Eerder was hij bijzonder hoogleraar Stress aan de toenmalige Faculteit Psychologie van de UvA. Kerkhof is tevens werkzaam bij het Slaapcentrum van Medisch Centrum Haaglanden. Hij is bereid zijn expertise met ons te delen en hij helpt ons met de ontwikkeling van de vragenlijst.

Tom Versteeg is locatiedirecteur en programmaleider onderwijsvernieuwingen van De Nieuwe Veste, een middelbare school in Hardenberg. Naar aanleiding van een onderzoek uitgevoerd door twee van de eigen scholieren, Amy Pieper en Anne Siersema, en de RUG, worden vanaf 2015 onderwijsvernieuwingen doorgevoerd. Het meest opvallende is het aanpassen van de lestijden aan het bioritme van de leerlingen. Zijn leerlingen zijn druk bezig met het maken van de filmpjes over tijdprofielen van verschillende beroepen, en we mogen ze later ook als proefpersonen gebruiken.

Amy Pieper en Anne Siersema zijn oud-leerlingen van De Nieuwe Veste en hebben in hun profielwerkstuk onderzocht of het moment van de dag de schoolprestaties beïnvloedt. Wat bleek: in het eerste lesuur zijn de cijfers significant lager dan in de latere uren, en dinsdag is de gemiddelde score significant lager dan op alle andere dagen. Ook scoren ochtendmensen beter dan gemiddelde chronotypes en avondmensen. Hun onderzoek is zelfs gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift.