De Nacht van de Arbeid 2022

De risico’s van nachtwerk onder de aandacht tijdens de Nacht van de Arbeid

Het was een succes: de Nacht van de Arbeid 2022 in de nacht van 1 op 2 mei! Als initiatiefnemer vraagt Stichting Time Design al ruim zeven jaar aandacht voor de fysieke, mentale en sociale belasting die nachtwerk met zich meebrengt. Hiervoor heeft deze stichting De Nacht van de Arbeid in het leven geroepen. Wij zijn enorm trots om te zien dat gedurende de jaren andere organisaties dit initiatief volgen en op hun manier ook een bijdrage leveren. Dat was tevens ons doel; meer aandacht voor de nachtwerkers!

Nachtwerk en risico’s

Nachtwerk is niet vanzelfsprekend, toch werken er heel veel mensen regelmatig in de nacht. Naar schatting bestaat de groep die soms of regelmatig in de nacht werkt, uit zo’n 1,3 miljoen mensen. Dat komt neer op ongeveer 15% van de Nederlandse beroepsbevolking. Nachtwerk is helaas niet zonder (gezondheids)risico’s, zo kwam ook duidelijk naar voren in het gepubliceerde onderzoek uitgevoerd door de Gezondheidsraad. Zo hebben nachtwerkers bijvoorbeeld vaak te kampen met verschillende fysieke, mentale en sociale uitdagingen. Bovendien is de kans op bedrijfsongevallen en fouten aanzienlijk groter tijdens de nachtelijke uren.

De fysieke, mentale en sociale belasting van nachtarbeid wordt helaas nog te vaak onderschat. Het goede nieuws is dat met de juiste structurele maatregelen medewerkers de nachtdiensten wel zo goed en gezond mogelijk door kunnen komen. De juiste kennis rondom gezond werken in de nacht is hierbij wel van cruciaal belang. En daar zetten wij ons, als Stichting Time Design, voor in!

Tijdens de Nacht van de Arbeid 2022 zijn er verschillende activiteiten georganiseerd. Hieronder een korte terugblik op deze nacht en de activiteiten die zijn georganiseerd.

NUNCH

Op drie locaties in Nederland zijn medewerkers in de nacht verrast met een heerlijke Nachtelijke lunch, oftewel de Nunch! Gesponsord door SLA saladebar en de Déhora Consultancy Group – Nederland hebben twee teams van #nachthelden heerlijk genoten van een gezonde maaltijd.

MOKKENACTIE

In 2022 hebben wij zo’n 200 mokken mogen weggeven aan verschillende #nachthelden!

RADIO NPO1

Tijdens de Nacht van de Arbeid van 1 op 2 mei 2022 hebben we het radioprogramma ‘De Nacht van…’ van NPO Radio 1 mogen vullen. Hier heeft Ben Jansen zijn kennis en ervaringen gedeeld over wat voor impact werken in de nacht nou eigenlijk heeft op een persoon. Verder kan je terugluisteren naar hoe Politie Eenheid Zuid Buitenveldert hun nunches hebben ontvangen, hoe Siem Nozza als de nachtburgemeester van Eindhoven ervoor zorgt dat er meer verbinding komt tussen het nacht en dagleven van de stad, en de sfeerimpressie van werken in de nacht bij Déhora Consultancy Group – Nederland.

Heb je de uitzending nog niet kunnen beluisteren en ben je wel heel erg benieuwd? Luister dan de uitzending hier terug.