Werken in de nacht heeft voor- en nadelen. Het is belangrijk om daar een evenwicht in te vinden. In het kader van De Nacht van de Arbeid heeft Stichting Time Design verschillende ‘nachtwerkers’ gesproken over hun ervaringen.

Veel werknemers die regelmatig ’s nachts werken, zoals Manu bij een schoonmaakbedrijf, ervaren de nacht als een tijd van rust en focus. De stilte biedt een omgeving zonder afleiding, waardoor taken efficiënt kunnen worden afgerond. Robert, die ’s nachts het onderhoud aan de Amsterdamse metro’s faciliteert, benadrukt het gevoel van autonomie.

“Voor mij heeft de nacht alleen maar voordelen, de nacht brengt rust met zich mee, je hebt geen last van files, en in de nacht ben je gewoon een beetje je eigen baas” – Robert

Het contact met collega’s tijdens de nachtelijke uren is ook aangenaam. Omdat je vaak in kleinere groepen werkt, krijg je de kans elkaar beter te leren kennen. Rob, een operationeel leidinggevende bij de politie bevestigt dit.

“Je werkt ‘s nachts vaak met een relatief klein clubje, de saamhorigheid die dan onderling heerst is een groot voordeel” – Rob

Toch zijn er ook nadelen verbonden aan het werken in de nacht. De verstoring van het slaappatroon wordt vaak genoemd als een uitdaging, waarbij Jones, een manager van nachtdiensten in een schoonmaakbedrijf, aangeeft dat het moeilijk is om een normaal slaapritme aan te houden. Dit kan leiden tot vermoeidheid en moeite met concentratie overdag, zoals ook Manu opmerkt.

Bovendien heeft nachtwerk invloed op het sociale leven en de gezondheid. Meerdere nachtwerkers benoemen het sociale aspect; je moet je sociale leven anders indelen.

“Je ligt overdag deels te slapen, je eet anders, je patronen zijn anders, en je sociale leven is anders. Je kan niet ’s avonds naar een verjaardag, of alleen even kort, want je moet weer naar je werk, dus daarin kan nachtwerk je belemmeren”. – Rob

Het gebrek aan slaap kan ook leiden tot gezondheidsrisico’s. Het is algemeen bekend dat het belangrijk is om een gezond eet patroon aan te houden. Elke nachtwerker gaat hier uiteraard anders mee om. Robert heeft hier een goed ritme in gevonden.

“Het is belangrijk om niet teveel en te zoet te eten. Zelf probeer ik mij ook gewoon aan de drie maaltijden per dag te houden” – Robert

De nachtwerkers is ook gevraagd wat het nachtwerk prettiger zou kunnen maken. De nachtwerkers kwamen tot dezelfde conclusie:

“Het werken ’s nachts zou gemakkelijker zijn als we tijdens onze nachtelijke pauze een kort dutje zouden kunnen doen.”- Manu

“Het kunnen faciliteren van een powernap zou het nachtwerk dragelijker maken” – Rob

Door een balans te vinden tussen de voordelen en uitdagingen van nachtwerk, door bijvoorbeeld het bevorderen van een gezonde levensstijl en het creëren van rustmomenten tijdens de nachtdienst, kunnen we de negatieve invloed minimaliseren en de productiviteit en het welzijn van werknemers positief beïnvloeden.