De Nacht van de Arbeid 2020

Nachtwerk is niet vanzelfsprekend, toch werken er heel veel mensen regelmatig in de nacht. Naar schatting bestaat de groep die soms of regelmatig in de nacht werkt, uit zo’n 1,3 miljoen mensen. Dat komt neer op zo’n 14% van de Nederlandse beroepsbevolking. Nachtwerk is helaas niet zonder (gezondheids)risico’s, zo kwam ook duidelijk naar voren in het recent gepubliceerde onderzoek uitgevoerd door de Gezondheidsraad. Zo hebben nachtwerkers bijvoorbeeld vaak te kampen met verschillende fysieke, mentale en sociale uitdagingen. Bovendien is de kans op bedrijfsongevallen en fouten aanzienlijk groter tijdens de nachtelijke uren.

De Nacht van de Arbeid
De fysieke, mentale en sociale belasting van nachtarbeid wordt nog te vaak onderschat. Het goede nieuws is gelukkig dat met de juiste structurele maatregelen medewerkers de nachtdiensten wel zo goed en gezond mogelijk door kunnen komen. De juiste kennis rondom gezond werken in de nacht is hierbij alleen wel van cruciaal belang.

Doet u ook mee?
Daarom vragen wij, vanuit Stichting Time Design en in samenwerking met onze hoofdsponsor de Déhora Consultancy Group, aandacht voor de fysieke, mentale en sociale belasting die nachtwerk met zich meebrengt. Tijdens de Nacht van de Arbeid (de nacht aansluitend aan de Dag van de Arbeid, de nacht van 1 op 2 mei) besteden wij hier volop aandacht aan d.m.v. verschillende initiatieven. En uiteraard zetten wij onze nachthelden eens goed in het zonnetje. Doet u ook mee?

Hart voor de nacht: een bijzonder initiatief in samenwerking met de Hartstichting
Tijdens de Nacht van de Arbeid (de nacht van 1 op 2 mei), werken wij de medewerkers van Stichting Time Design en de Déhora Consultancy Group in de nacht. Wij doen dit in solidariteit met die 1,3 miljoen nachtwerkers in Nederland. Wat deze actie extra bijzonder maakt is dat wij al onze nachtdiensttoeslagen doneren aan de Hartstichting.

De stichting heeft voor dit goede doel gekozen omdat verschillende onderzoeken aantonen dat het regelmatig verrichten van nachtwerk de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Door geld op te halen hopen wij de verschillende onderzoeken naar hart- en vaatziekten een extra impuls te kunnen geven. Zo hopen wij indirect de vele nachtwerkers in Nederland die kampen met hart- en vaatziekten te kunnen helpen. Heeft u interesse in deelname aan de Nacht van de Arbeid? Schrijf u dan in via www.dehora.nl/nachtvandearbeid.

Cadeautje als blijk van waardering voor onze nachthelden
Naast de eerder genoemde actie om geld op te halen voor de Hartstichting, organiseren wij ook jaarlijks een leuke ‘glow in the dark’ mokken actie met een mooie betekenis. Dit is een cadeautje voor onze nachthelden in Nederland, als blijk van waardering. De ‘glow in the dark’ mok met de tekst ‘Nachtheld bedankt!’ wordt vaak namens de werkgever aan zijn medewerkers gegeven om ze zo eens goed in het zonnetje te zetten tijdens deze nacht. Maar ook collega’s vragen onderling voor elkaar deze ‘glow in the dark’ mok aan. Interesse? Plaats uw bestelling door een e-mail te sturen naar info@stichtingtimedesign.nl.

Daarnaast ontvangen, (nacht)medewerkers die meedoen aan de Nacht van de Arbeid een polsbandje met de tekst ‘Hart voor de nacht! #nachtheld’. Het posten van een foto met het polsbandje op social media inclusief ‘#nachtheld’ en ‘#nachtvandearbeid’ tijdens de Nacht van de Arbeid biedt deelnemers kans op het winnen van een wellness weekend!

Doet u dit jaar ook mee met de Nacht van de Arbeid en steunt u hiermee ook 1,3 miljoen nachtwerkers in Nederland? Meld u dan snel aan via www.dehora.nl/nachtvandearbeid

Heeft u vragen? Aarzel ook dan niet om contact met ons op te nemen via info@stichtingtimedesign.