De Nacht van de Arbeid 2021

Nachtwerk is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Voor velen voelt het als iets vanzelfsprekends. Om maar een paar voorbeelden te noemen: de zorg die 24/7 draait, de politie die uiteraard ook in de nacht actief is. Transport waardoor jouw pakket de volgende dag voor de deur staat. Naar schatting werken er zo’n 1,3 miljoen mensen soms of regelmatig in de nacht. Dat komt neer op ongeveer 15% van de Nederlandse beroepsbevolking.

Hoewel nachtwerken essentieel is voor de Nederlandse economie, worden de (gezondsheids)risico’s van nachtwerken nog te vaak onderschat. Zo kwam ook duidelijk naar voren in het gepubliceerde onderzoek, uitgevoerd door de Gezondheidsraad. Nachtwerkers hebben bijvoorbeeld vaak te kampen met verschillende fysieke, mentale en sociale uitdagingen. Bovendien is de kans op bedrijfsongevallen en fouten aanzienlijk groter tijdens de nachtelijke uren. De fysieke, mentale en sociale belasting van nachtarbeid wordt helaas nog te vaak onderschat. Het goede nieuws is dat met de juiste structurele maatregelen medewerkers de nachtdiensten wel zo goed en gezond mogelijk door kunnen komen. De juiste kennis rondom gezond werken in de nacht is hierbij wel van cruciaal belang.

Hart voor de nacht

Tijdens de nacht van de arbeid vragen wij aandacht voor onze 1,4 miljoen nachthelden in Nederland. Want zonder hen zou onze samenleving er immers heel anders uitzien! Om onze waardering te tonen zullen wij vanuit Stichting Time Design — in samenwerking met hoofdsponsor Déhora —aandacht besteden aan de fysieke, mentale en sociale belasting die nachtwerk met zich meebrengt. Deze gezondheidsrisico’s worden, zoals eerder gezegd, nog veel te vaak onderschat. Met Stichting Time Design hebben wij verschillen initiatieven bedacht om nachtwerk en de risico’s hiervan meer onder de aandacht te brengen.

Glow in the dark Mok #NACHTHELD

In aanloop naar de Nacht van de Arbeid, hebben wij een leuke winactie op de planning staan. Stichting Time Design heeft mooie mokken ontworpen voor onze nachthelden. Dit om deze groep eens goed in het zonnetje te zetten. Uit solidariteit met deze groep geven wij gratis mokken weg. Deze actie zal op LinkedIn plaatsvinden. Ken jij een #nachtheld die écht een mok verdient? Laat het ons via social media weten, en wij sturen er gratis een op!

Winactie Nacht Lunch #Nunch

Het belang van gezonde en gevarieerde voeding is voor iedereen belangrijk, maar voor onze nachthelden in het bijzonder. Want wanneer je werktijden afwijken van jouw biologische ritme, moet je extra rekening houden met de samenstelling van je maaltijden. Daarom zullen wij tijdens de nacht van de arbeid een winactie houden waarbij wij een gezonde en voedzame lunch verzorgen aan drie verschillende organisaties. Je kunt meedoen met de winactie via onze socia media kanalen. Meer informatie volgt nog! Houd alvast onze LinkedIn en Facebook in de gaten.

Blogs

Zoals vermeld, wordt de belasting van nachtwerk nog te vaak onderschat. Om meer bewustwording te creëren en kennis te verspreiden rondom het thema nachtwerk, zullen wij informatieve blogs met jullie delen. Al deze blogs zijn in het thema van nachtarbeid. Wij zullen concrete handvatten en tips geven hoe jij zo goed en gezond mogelijk de nachtdienst door kunt komen!

Doe jij mee?

Werk jij ook ’s nachts? Werk je in een organisatie waar in de nacht wordt gewerkt? Of heb je misschien nachthelden in je directe omgeving die je eens goed in het zonnetje wil zetten? Doe dan mee met een van onze acties! Houd hiervoor onze LinkedIn en Facebook pagina in de gaten.