De Nacht van de Arbeid 2021

Als initiatiefnemer van de Nacht Van De Arbeid, vraagt Stiching Time Design al ruim zeven jaar aandacht voor de fysieke, mentale en sociale belasting die nachtwerk met zich meebrengt.

Wij zijn enorm trots om te zien dat gedurende de jaren andere organisaties dit initiatief volgen en op hun manier ook een bijdrage leveren.

Nachtwerk is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Voor velen voelt het als iets vanzelfsprekends. Om maar een paar voorbeelden te noemen: de zorg die 24/7 draait, de politie die uiteraard ook in de nacht actief is. Transport waardoor jouw pakket de volgende dag voor de deur staat. Naar schatting werken er zo’n 1,3 miljoen mensen soms of regelmatig in de nacht. Dat komt neer op ongeveer 15% van de Nederlandse beroepsbevolking.

Hoewel nachtwerken essentieel is voor de Nederlandse economie, worden de (gezondsheids)risico’s van nachtwerken nog te vaak onderschat. Zo kwam ook duidelijk naar voren in het gepubliceerde onderzoek, uitgevoerd door de Gezondheidsraad. Nachtwerkers hebben bijvoorbeeld vaak te kampen met verschillende fysieke, mentale en sociale uitdagingen. Bovendien is de kans op bedrijfsongevallen en fouten aanzienlijk groter tijdens de nachtelijke uren. De fysieke, mentale en sociale belasting van nachtarbeid wordt helaas nog te vaak onderschat. Het goede nieuws is dat met de juiste structurele maatregelen medewerkers de nachtdiensten wel zo goed en gezond mogelijk door kunnen komen. De juiste kennis rondom gezond werken in de nacht is hierbij wel van cruciaal belang.

Hart voor de nacht

Tijdens De Nacht van de arbeid vragen wij aandacht voor onze 1,3 miljoen nachthelden in Nederland. Want zonder hen zou onze samenleving er immers heel anders uitzien! Om onze waardering te tonen zal Stichting Time Design — in samenwerking met hoofdsponsor Déhora —aandacht besteden aan de fysieke, mentale en sociale belasting die nachtwerk met zich meebrengt. Deze gezondheidsrisico’s worden, zoals eerder gezegd, nog veel te vaak onderschat. Met Stichting Time Design hebben wij verschillen initiatieven bedacht om nachtwerk en de risico’s hiervan meer onder de aandacht te brengen.

Gratis Mok #NACHTHELD

In aanloop naar de Nacht van de Arbeid, hebben wij een leuke winactie op de planning staan. Stichting Time Design heeft mooie mokken ontworpen voor onze nachthelden. Dit om deze groep eens goed in het zonnetje te zetten. Uit solidariteit met deze groep geven wij gratis mokken weg. Deze actie zal op LinkedIn plaatsvinden. Ken jij een #nachtheld die écht een mok verdient? Laat het ons via social media weten, en wij sturen er gratis een op!

Winactie Nacht Lunch #Nunch

Het belang van gezonde en gevarieerde voeding is voor iedereen belangrijk, maar voor onze nachthelden in het bijzonder. Want wanneer je werktijden afwijken van jouw biologische ritme, moet je extra rekening houden met de samenstelling van je maaltijden. Daarom zullen wij tijdens De Nacht van de Arbeid twee organisaties verrassen met een gezonde en voedzame Nunch. Momenteel loopt er een winactie via onze social media kanalen. Dus wil jouw team, medewerker, partner, collega of vriend eens goed in het zonnetje zetten tijdens De Nacht van de Arbeid? Ga dan snel naar onze LinkedIn pagina, word lid en tag jouw #Nachtheld.

Gratis ‘Gezond blijven bij onregelmatige diensten’ winactie

We kennen allemaal wel iemand die meer dan eens in de nacht werkt. Wat velen niet weten is dat nachtwerk mentale, sociale en fysieke gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Stichting Time Design vond het dus hoog tijd om hier verandering in te brengen. Daarom is De Nacht van de Arbeid (30 april – 1 mei) in het leven geroepen.

Als blijk van waardering voor onze nachtwerkers verloten wij tijdens deze nacht een workshop aan een team van #nachthelden. Deze workshop wordt gegeven door een expert op het gebied van nachtdiensten en onregelmatige diensten.

Ken jij een nachtwerker die hier veel van zou kunnen leren? Of wil jij hier zelf meer over weten? Laat het ons dan weten in de reacties!
De winnaar wordt tijdens De Nacht van de Arbeid om 00:00 bekend gemaakt!

Nachtwacht

Heb jij tijdens De Nacht van de Arbeid (30 april – 1 mei) vragen over jouw nachtrooster, gezond roosteren of andere gerelateerde vragen m.b.t. nachtwerken? Dan kun je met jou vragen terecht bij onze Nachtwacht van 22:00 tot 06:00 via het telefoonnummer: 020 – 797 1255

Blogs

Zoals vermeld, wordt de belasting van nachtwerk nog te vaak onderschat. Om meer bewustwording te creëren en kennis te verspreiden rondom het thema nachtwerk, zullen wij informatieve blogs met jullie delen. Al deze blogs zijn in het thema van nachtarbeid. Wij zullen concrete handvatten en tips geven hoe jij zo goed en gezond mogelijk de nachtdienst door kunt komen!

Doe jij mee?

Werk jij ook ’s nachts? Werk je in een organisatie waar in de nacht wordt gewerkt? Of heb je misschien nachthelden in je directe omgeving die je eens goed in het zonnetje wil zetten? Doe dan mee met een van onze acties! Houd hiervoor onze LinkedIn en Facebook pagina in de gaten.