Aandacht voor nachtarbeid bij Stichting Time Design

Nachtwerk is niet vanzelfsprekend, toch werken er heel veel mensen regelmatig in de nacht. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar naar schatting werkt zo’n 16% van de Nederlandse beroepsbevolking met enige regelmaat ’s nachts. Nachtwerkers hebben vaak te kampen met verschillende fysieke, mentale en sociale uitdagingen. Bovendien is de kans op bedrijfsongevallen en fouten aanzienlijk groter tijdens de nachtelijke uren. Maar de juiste structurele maatregelen kunnen ervoor zorgen dat medewerkers de nachtdiensten zo goed en gezond mogelijk doorkomen.

Nachtwerkers is het zonnetje
Jaarlijks willen wij dan ook deze groep werknemers in het zonnetje zetten. Doet u met ons mee? De Nacht van de Arbeid is een initiatief van Stichting Time Design. Wij zijn ervan overtuigd dat er meer aandacht moet komen voor nachtarbeid en nachtwerkers, omdat nachtwerk in veel organisaties voor een groot deel bijdraagt aan de bedrijfsresultaten. Maar zoals eerder aangegeven, de fysieke, mentale en sociale belasting die nachtwerk met zich meebrengt nog vaak wordt onderschat. Met de jaarlijkse ‘Nacht van de Arbeid’ (30 april – 1 mei) willen we meer aandacht vragen voor nachtarbeid en nachtwerkers, en deze groep op allerlei manieren eens goed in het zonnetje zetten!

Cadeautje voor de nachtwerker
De fysieke, mentale en sociale belasting van nachtwerk wordt vaak onderschat. Vandaar dat hoofdsponsor Déhora samen met Stichting Time Design, in april tijdens de Maand van de Nachtwerker en de Nacht van de Arbeid, op allerlei manieren aandacht vraagt voor de belasting die nachtwerk met zich meebrengt. Zo gaven wij mooie Nachtheld glow-in-de-dark mokken weg aan nachthelden door heel Nederland.

nacht-van-de-arbeid

Een bijzonder initiatief
Naast de eerder genoemde winactie, organiseerde hoofdsponsor Déhora ook nog een ander bijzonder initiatief in het kader van de Nacht van de Arbeid. Déhora besloot namelijk om de drie nachten voorafgaand aan de Nacht van de Arbeid (29 april – 1 mei), in de nacht te gaan werken. Dit in solidariteit met de duizenden nachtwerkers in Nederland. Wat deze actie extra bijzonder maakte is dat alle nachtdiensttoeslagen die door Déhora’s medewerkers werden verdiend, gedoneerd werden aan de Hartstichting. Déhora heeft voor dit goede doel gekozen omdat onderzoek heeft uitgewezen dat nachtwerkers een hogere kans hebben op hart- en vaatziekten. Mocht je meer informatie willen hebben over deze actie of mee willen doen aan een ander initiatief rondom de Nacht van de Arbeid, aarzel dan niet om contact op te nemen met Déhora via info@dehora.nl.