Workshop: ‘Hoe word ik baas over mijn tijd?’

Stichting Time Design biedt workshops, trainingen en coaching aan. Met name in het onderwijs geven wij workshops op het gebied Temporele Intelligentie. Wilt u meer weten over de inhoud en de mogelijkheden? Of wilt u een bepaalde workshop aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden.

Steeds meer jongeren, de werkenden van de toekomst, ervaren burn-out klachten. Veel voorkomende oorzaken onder jongeren zijn moeite met plannen, sociale druk en een disbalans tussen inspanning en ontspanning. Daarnaast voelen veel jongeren druk vanuit de maatschappij om goed te presteren, waardoor zij zich aan het einde van de dag leeg voelen of emotioneel uitgeput zijn. Het omgaan met deze uitdagingen vereist bepaalde vaardigheden en handvatten die menig persoon niet van nature bezit. Op scholen wordt hier tot op heden te weinig aandacht aan besteed.

Om deze redenen zijn wij bezig met de ontwikkeling van een workshop voor 14-17 jarigen over het onderwerp tijd, genaamd ‘Hoe word ik baas over mijn tijd?‘ voor (middelbare) scholen en verwante instanties, zoals weekendscholen. Hier wordt jongeren geleerd zinvol met tijd om te gaan. De workshop zal gegeven worden door vrijwilligers die kennis hebben over het onderwerp tijd, zoals personeelsplanners. Onderwerpen als tijdstypes (ochtend- of avondpersoon), timemanagement, de rol die tijd speelt in verschillende beroepen, komen allen aan bod. In deze workshop behandelen wij onderwerpen waar de jongeren de rest van hun leven iets aan hebben:

– Hoe kan je efficiënt (je huiswerk) plannen?
– Hoe leer je je grenzen aangeven?
– Ben je een ochtend- of een avondmens? En wat betekent dat voor jou en je latere beroepskeuze?

Aan de hand van een interactief format waarbij gebruik wordt gemaakt van beeldmateriaal, spellen en quizzen en praktische handvatten proberen wij jongeren meer bewust te maken van de rol die tijd speelt in relatie tot het heden, goed kunnen plannen en de toekomst, met een beroepskeuze.

Onze  doelstelling voor het jaar 2020 is om een pilot uit te rollen in de regio Amsterdam. Ons uiteindelijke doel is om in 2021-2022, ongeveer 3750 jongeren te bereiken en de workshop te geven op middelbare scholen in heel Nederland.