“We gaan ons stinkende best doen” – Merel van Dongen

Het is eindelijk zo ver: vandaag spelen de Oranje Leeuwinnen de eerste wedstrijd van de Olympische Spelen tegen Zambia. Heel Nederland hoopt natuurlijk dat de Oranje Leeuwinnen dit jaar de gouden medaille mee naar huis mogen nemen. Voor Merel van Dongen is haar Olympische debuut: “a dream come true”, zo laat ze weten op Twitter.

Op papier is Zambia niet de sterkste tegenstander uit de poule maar het blijft spannend of de Oranje Leeuwinnen vanavond de winst kunnen binnen halen. “We gaan ons stinkende best doen”, belooft Merel in ieder geval.

In het nieuwe boek de Tijd van Succes wordt Merel van Dongen geïnterviewd over haar kijk op het effect van tijd op haar successen en voetbal spel. Zo vertelt zij bijvoorbeeld over het verschil in structuur en planning tussen het spelen bij AFC Ajax en Real Betis Sevilla. Ook legt zij uit dat timing & tuning bij voetbal erg belangrijk is:

“In de sport speelt tijd een belangrijke rol. Een goed voetbalteam timed and tuned absoluut beter dan een slecht team. Wij leren bijvoorbeeld dat op het moment dat de bal gespeeld wordt, dát het moment is dat je onder de bal moet komen. Niet te vroeg of te laat. Je mag er niet al staan, want je moet eraan komen. Dat is timing op het veld. Buiten het veld heeft timing & tuning in het bijzonder te maken met professioneel met jouw lijf omgaan. Tempo is uiteraard ook van belang, maar is niet alles. Wel is het zo dat als je heel langzaam bent, het moeilijker is om aan de top te komen. Ik ben niet de snelste, maar kan dat goedmaken met mijn positionering.”

In het nieuwe boek De Tijd van Succes wordt Merel van Dongen, samen met elf andere BN’ers, geïnterviewd over het onderwerp tijd. Wil je meer weten over Merel van Dongen en andere succesvolle BN’ers hun visie op tijd?
Klik dan hier voor informatie of om gelijk te bestellen!

Succes met de wedstrijd, oranjeleeuwinnen!