In het kader van de aankomende Nacht van de Arbeid hebben wij, Stichting Time Design, een interview gehad met Gido Fokker (26), manager bedrijfsvoering, en John Jansen (58), manager buitendienst, beide werkzaam bij InfraHands en ProHands.

Het grootste deel van het nachtwerk dat InfraHands verricht is voor de GVB. “De GVB is één van onze grootste opdrachtgevers. Wij hebben de aanbesteding voor de komende acht jaar met alle veiligheidsdiensten, dat houdt in dat wij eigenlijk de GVB volledig ontzorgen door de vakmensen buiten veilig te laten werken.” zei Gido. “Wij zorgen voor verkeersregelaars in de nachten, voor bijvoorbeeld een pilot machinist, leider werkplekbeveiliging en een veiligheidspersoon voor de metro. En ja, dat zijn dus veel variaties van functies die we consistent in de nachten wegzetten.”

Wij stelden Gido en John de vraag of zij zich bewust zijn van de risico’s die nachtwerk met zich mee brengt. Dat zijn ze zeker. Naast het feit dat John zelf in de nacht heeft gewerkt en dus ervaring heeft met nachtwerken, zijn zowel InfraHands als ProHands VCA gecertificeerd, dit staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM). Met dit certificaat leggen beide bedrijven de basis om iedere dag weer veilig en gezond hun personeel te laten werken. Onderdeel hiervan is dat er tien keer per jaar toolboxen worden gegeven aan ‘de medewerkers buiten’. Verder worden er regelmatig werkplek-inspecties gedaan om te kijken of het goed gaat op de werkplekken en of de dienstkleding (schoenen, helmen, etc.) in orde zijn.

Het bedrijf houdt ook rekening met het feit dat het personeel niet te vaak (achter elkaar) in de nacht mag werken. “Op een gegeven moment bouw je een soort ritme op als je in de nacht werkt.” Je mag volgens de Nederlandse wetgeving officieel maximaal 36 nachten werken in een periode van 16 weken. “Om te kunnen waarborgen dat het personeel niet te vaak in de nacht werkt, laten we ze verlof opnemen, of we laten ze een weekje niet in de nachtbezetting lopen, zodat ze niet consistent dat nachtritme hebben. Er zijn dus verschillende manieren hoe we dat proberen te tackelen.”

Wat zijn de voordelen van nachtwerk voor de werknemers denken jullie? Volgens Gido is één van de voordelen van nachtwerk sowieso lekker vaak uitslapen. “Want dat vinden onze werknemers altijd fijn, ze hebben niet echt een wekker en kunnen lekker slapen.” Ook is Gido zich ervan bewust dat werken in de nacht natuurlijk een heel ander leven is. Overdag door Amsterdam lopen is compleet anders dan ’s nachts. John, die zelf in de nacht heeft gewerkt, antwoordde: “Geen files, heel veel mensen moeten deze kant op komen en die staan op de dag altijd in de file, ‘s nachts heb je daar geen last van.”

En de nadelen? vroegen wij. Het sociale leven is een nadeel volgens John. Een verjaardag ‘s avonds kun je wel naartoe gaan, maar je kunt bijvoorbeeld geen drankje doen want je bent verplicht om op een bepaalde tijd weer naar je werk te gaan. “Met vrienden omgaan en dat soort dingen is voor onze medewerkers dus wat lastiger.” Hoe pakken ze dit dan aan? John antwoordde dat hij denkt dat de nachtwerkers voor een groot gedeelte een sociale kring hebben die ook vaak in de nacht of onregelmatig werkt.

“Met vrienden omgaan en dat soort dingen is voor onze medewerkers dus wat lastiger.” – John Jansen

In het interview werd ook oplopende leeftijd weer benoemd. Zo merken John en Gido dat naarmate mensen ouder worden, de omschakeling van dag naar nacht moeilijker wordt. “Wij werken als bedrijf 24/7, de GVB stopt niet. Het openbaar vervoer gaat dag en nacht door.” InfraHands en ProHands is zo ingericht dat iedereen flexibel ingezet moet kunnen worden om te voldoen aan de vraag naar haar diensten. Dit kan betekenen dat het personeel ineens een dagdienst heeft. “Als het personeel op oudere leeftijd dan ineens van de nacht naar de dag wordt gehaald, ja dat trekken ze niet, wat ook wel weer te begrijpen is natuurlijk.”

Tips voor nachtwerkers zijn volgens John het nemen van verduisterende gordijnen thuis, zodat als je ‘s nachts je prestatie hebt geleverd je overdag goed kunt slapen. Daarnaast is het volgens John belangrijk om een vette hap zoveel mogelijk te vermijden. De nacht is een gevaarlijke setting om sneller te neigen naar een ongezonde maaltijd. “Maarja aan de andere kant, als je ‘s morgens om 7:00 uur bij een benzinepomp staat, dan zie je ook allemaal bouwvakkers met grote trays Redbull weglopen, dus of het ongezonde eten inherent aan nachtwerk is, is nog maar de vraag.”

.

Bron foto: InfraHands B.V.