Stichting Time Design biedt workshops, trainingen en coaching aan. Met name in het onderwijs geven wij workshops op het gebied Temporele Intelligentie. Wilt u meer weten over de inhoud en de mogelijkheden? Of wilt u een bepaalde workshop aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden.

Workshop over timemanagement: ‘Hoe word ik baas over mijn tijd?’

In 2018 had ongeveer 18% van de Nederlanders burn-outklachten. Vijf jaar eerder was dit nog 12%. Maar ook juist onder jongeren, de werkenden van de toekomst, is een burn-out een groeiend probleem. Eén op de drie jongeren maakt zich zorgen over een burn-out. Veel voorkomende oorzaken van een burn-out onder jongeren zijn moeite met plannen, sociale druk en een disbalans tussen inspanning en ontspanning. Daarnaast voelen veel jongeren druk vanuit de maatschappij om goed te presteren, waardoor zij zich aan het einde van de dag leeg voelen of emotioneel uitgeput zijn. Het omgaan met deze uitdagingen vereist bepaalde vaardigheden en handvatten die menig scholier niet van nature bezit. Op scholen wordt hier tot op heden te weinig aandacht aan besteed.

Om hierover bewustwording te creëren, willen wij namens Stichting Time Design kosteloos een workshop aanbieden op scholen en verwante instellingen, zodat jongeren leren over het zinvol omgaan met tijd en het voorkomen van een burn-out. Door ons specifiek op jongeren te richten creëren wij een win-win situatie:
we voorkomen dat jongeren nu burn-out klachten ontwikkelen en zorgen er op de langere termijn voor dat deze generatie hier beter tegen bestand is. Uit onderzoek van zorgverzekeraars blijkt dat per burn-out die voorkomen kan worden, de maatschappij al minimaal €60.000 bespaart.

In deze workshop behandelen wij onderwerpen waar de jongeren de rest van hun leven iets aan hebben:

• Hoe kan je efficiënt (je huiswerk) plannen?
  • Hoe leer je je grenzen aangeven?
  • Hoe houd je tijd over voor jezelf?
  • Ben je een ochtend- of een avondmens? En wat betekent dat voor jou en je latere beroepskeuze?

Het geven van praktische handvatten staat in deze workshop centraal. De jongeren worden op interactieve wijze met behulp van beeldmateriaal, quizzen en spellen meegenomen in de workshop. De workshop wordt gegeven door vrijwilligers die aan het onderwerp ’tijd’ gelieerd zijn. De jongeren worden aan het denken gezet over het onderwerp tijd en krijgen praktische tips aangereikt. Tot slot ontvangen zij een aantal hulpmiddelen om met hun nieuwe kennis en vaardigheden aan de slag te gaan. Ook zullen ouders en leraren naslagwerk ontvangen in de vorm van een brochure.

Wij vinden het belangrijk dat deze workshop toegankelijk is voor alle jongeren in Nederland, ongeacht de sociaaleconomische status. Wij willen deze workshop daarom kosteloos aanbieden op scholen.  Uiteindelijk gaan wij in het schooljaar 2022-2023 de workshop in heel Nederland geven op middelbare scholen aan jongeren van 14-17 jaar.